8. listopada 2014. - sveti Šimun, prorok
.jpg)
Između dvadesetak svetaca Katoličke crkve imenom Šimun (židovski: Bog je uslišavao), sveti Šimun, prorok, stariji suvremenik je Isusov, uz apostola Šimuna, jest najodlučniji i najpoznatiji. On je biblijski svetac, jer o njemu izvješćuje Evanđelje (Lk 2,25-35).
Lukin izvještaj zapravo je i jedino vrelo za njegovu biografiju. Škrt je to izvještaj, ali tako snažan potezima i znakovit izrazima, valja ga navesti u cijelosti: „Živio u Jeruzalemu čovjek po imenu Šimun. Taj čovjek, pravedan i bogobojazan, iščekivaše utjehu Izraelovu, i Duh Sveti bijaše na njemu. Objavio mu Duh Sveti kako neće vidjeti smrti dok ne vidi Pomazanika Gospodnjega. Ponukan Duhom dođe u Hram. I kad roditelji uniješe Dijete Isusa, da obave što o njemu propisuje Zakon, primi ga u naručje, blagoslovi Boga i reče: ''''Sad otpuštaš slugu svojega, Gospodaru, po riječi svojoj, u miru! Ta vidješe oči moje spasenje tvoje, koje si pripravio pred licem svih naroda: svjetlost na prosvjetljenje naroda, slavu puka svoga izraelskog; Otac njegov i majka divili se što se to o njemu govori. Šimun ih blagoslovi i reče Mariji, majci njegovoj: Ovaj je, evo, postavljen na propast i uzdignuće mnogima u Izraelu i za znak osporavan, a i tebi će samoj mač probosti dušu, da se razotkriju namisli mnogih srdaca."
Sam je sveti pisac kanonizirao Širnuna kad ga je nazvao „pravednim". Događaj što se zbio tijekom Isusova prikazanja u Hramu od najstarijih vremena ušao je u katoličku liturgiju, i svake se godine na blagdan Svijećnice obnavlja diljem svijeta ističući veličinu svetog Bogoprimatelja i istinitost njegova proroštva o Djetetu, njegovoj Majci i ljudskome rodu, podijeljenom na Isusove nasljedovatelje i osporavatelje. A Šimunov hvalospjev „Sad otpuštaš" već je više od 1500 godina sastavni dio večernje molitve katoličkih svećenika i redovnika diljem svijeta.
Tijelo svetog Šimuna čudesno je sačuvano, više od sedam stoljeća počiva u našoj hrvatskoj zemlji, i to u starodrevnom Zadru, kamo je početkom 13. stoljeća doneseno iz Carigrada. Dragocjena je relikvija u Zadru promijenila tri položaja: do 1570. crkava Svete Marije Velilke (srušena), zatim crkva Svete Marije samostana benediktinki, odakle je 1632. svečano prenesena u starohrvatsku crkvu Svetoga Stjepana, koja od toga događaja nosi naziv Svetog Šimuna.
Štovanje svetog Šamuna u hrvatskoj povijesti bilo je izvanredno. O tome najbolje svjedoči srebrna raka, umjetničko remek-djelo, koje je 1380. godine izradila hrvatsko-ugaraka kraljica Elizabeta (+1387), kći bosanskoga bana Stjepana Kotromanića, koja se 1353. godine udala za kralja Ludovika I. Velikog (1342.-1382.). Raku je od 100 maraka srebra, koje je dala kraljica, izradio majstor Franjo iz Milana uz pomoć nekoliko hrvatskih majstora. Na unutrašnjim i vanjskim plohama raka ima dvadeset reljefa, na kojima su, među ostalim, prikazani važni događaja i likovi iz naše crkvene i narodne povijesti. Raka svetog Šimuna je toliko značajna, da je 1951. godine zagrebački majstor Teodor Krivak izradio njenu vjernu kopiju, za koju je utrošeno 89 kg srebra. Taj duplikat se čuva u atriju Jugoslavenske akademije na Zrinjevcu.
Štovanje svetog Šimuna „Bogoprimatelja" i danas je živo na području cijele zadarske nadbiskupije, i to tijekom cijele godine, a poglavito na današnji Svečev blagdan.
Sveti Sergije i Baho, mučenici. Prema životopisima koji su često nepouzdani, bili su vojni časnici na dvoru cara Maksimijana. Zbog toga što nisu htjeli žrtvovati u Jupiterovu hramu, degradirani su i zlostavljani, Sergiju je odrubljena glava, a Baho je izdahnuo tijekom nemilosrdnog bičevanja. U kršćanskoj starini iskazivano im je veliko štovanje na Istaku i na Zapadu. U čast mučenika Sergija izgrađena je crkva u mjestu Rozafa koje će kasnije biti prozvana Sergiopolis.
Već Teodoret Cirski svjedoči o kultu koji su im kršćana, iskazivali okupljujći se u velikom broju na njihov blagdan (PL. LXXXIII, col. 1033). Veličanstvena bazilika u čast mučenika podignuita je već u 5. stoljeću. Za ukras bazilike biskup Aleksandar Hierapolski darovao je 300 libara zlata (oko 150 kg). I u brojnim drugim mjestima posvećivane su crkve u čast ove dvojice mučenika. U Bizantu su štovani kao zaštiitnici vojnika i čuvara reda.
Sveti Artemon, prezbiter, spaljen u Laodiceji za Dioklecijanova progonstva.
Sveti Demetrije, prokonzul, mučenik, podnio mučeništvo u Solunu po zapovijedi cara Maksimijana.
Sveta Reparata, djevica i mučenica. Zbog odbijanja žrtvovati poganskim bogovima, podvrgnuta je mukama i mačem pogubljena u gradu Cezareji u Palestini.
Sveta Palacija i Lovorka, mučenice. Tijekom Dioklecijanova progonstva svetice su izagnane su u Ankonu gdje su umrle pritisnute teškim poslovima i zlostavljanjma.
Sveti Petar, mučenik u španjolskom gradu Sevilji.