5. rujna - Sveta Majka Terezija iz Kalkute (Agnes Gonxha Bojaxhiu)
![5. rujna - Sveta Majka Terezija iz Kalkute (Agnes Gonxha Bojaxhiu)](https://www.svantun-rijeka.hr/upload/katalog/2016-9-4_5_rujna__sveta_majka_terezija_iz_kalkute_agnes_gon.jpg)
Rođena je u Skoplju, 26. kolovoza 1910. Umrla u Kalkuti, 5. rujna 1997. Katolička svetica i redovnica albanskoga podrijetla i indijskog državljanstva.
Osnovala je katoličku redovničku zajednicu Misionarke ljubavi u indijskoj Kalkuti 1950. godine. 45 godina služila je siromašnima, bolesnima, siročadi i umirućima. Misionarke ljubavi od početne male zajednice s vremenom su prerasle u zajednicu koja broji 5000 redovnica u oko 600 misija, škola i skloništa u 120 država svijeta.
Od 1970. godine, međunarodno je prepoznata kao humanitarka i pomoćnica siromašnih i nemoćnih. Dobitnica je Nobelove nagrade za mir 1979., i mnogih drugih međunarodnih nagrada, među kojima se ističu najviše indijsko civilno odličje "Bharat ratna" iz 1980. godine za njen humanitarni rad, počasno državljanstvo SAD-a, Nagrada Albert Schweitzer i druge. Papa Ivan Pavao II. proglasio je Majku Tereziju blaženom 19. listopada 2003. godine, a 4. rujna 2016. papa Franjo ju je u Vatikanu proglasio svetom: učinio je to dan uoči 19. godišnjice njezine smrti, na Svetoj misi kojoj je na Trgu svetog Petra u Rimu nazočilo oko sto tisuća vjernika.
Misionarke ljubavi nastavljaju pomagati siromašnima i potrebnima diljem svijeta, djeluju i u Hrvatskoj. Majka Terezija boravila je u Hrvatskoj, prvi put još 1928. godine. Župnik njene župe u rodnom Skoplju bio je hrvatski svećenik Franjo Jambreković, koji je utjecao na nju, a u Indiji je surađivala s hrvatskim svećenikom Antom Gabrićem. Skupština grada Zagreba 19. srpnja 1990. proglasila ju je počasnom građankom grada Zagreba.
1. Majka Terezija „osoba-poruka"
Promišljajući o našem vremenu, sveti papa Ivan Pavao II. vidi današnji svijet „prepun suprotnosti ekonomskoga, kulturalnoga, tehnološkoga rasta koji malobrojnim sretnicima nudi velike mogućnosti ostavljajući milijune i milijune osoba, ne samo na rubu napretka, već u borbi s uvjetima daleko ispod minimuma koji se duguju ljudskomu dostojanstvu." Sveti Otac usmjerava našu pozornost prema novini oblicima siromaštva koji „zahvaćaju prostore i kategorije koje nisu lišene gospodarskih izvora, ali su izložene očaju besmisla, zabludi droge, napuštenosti u starijoj dobi i u bolesti, marginalizaciji ili društvenoj diskriminaciji." Ovo nas poziva na solidarnost i dijeljenje sa svakim članom ljudske obitelji.
Sveti papa Ivan Pavao II., traži od kršćana neka nastave kršćansku tradiciju ljubavi „koja danas zahtijeva veću maštovitost. Vrijeme je nove maštovitosti ljubavi... kako bi se postalo bližnjim, solidarnim s onim tko trpi, tako što gesta pomoći neće biti doživljena kao ponižavajući prilog, već kao bratsko sudioništvo u nečijemu životu." Provođenje ovakvog oblika ljubavi bi polučilo „najveće i učinkovito predstavljanje radosne vijesti Kraljevstva".
Majka Terezija je postala jedna od najpoznatijih kršćanskih osobnosti prošloga stoljeća zbog karitativnog rada koji je ona i njezine Misionarke ljubavi svjedočili među materijalno najsiromašnijima među siromasima.
Život Majke Terezija je vrijedan pozornosti ne samo zbog njezina služenja materijalno siromašnima nego i zbog njezine sposobnosti uvidjeti i odgovoriti na novije oblike siromaštva. Ona je shvatila kako je teže od materijalnog siromaštva onaj „duboki doživljaj kad netko nije željen, kad je neljubljen, nezbrinut... i svi strašni doživljaji nevoljnosti". Patnja koja proizlazi iz „zanemarivanja ljubavi donosi duhovno siromaštvo" koje je dublje i bolnije od materijalnog siromaštva. Tako je izjavila: „Kad pokupim osobu s ulice, gladnu, dadnem joj tanjur riže, komad kruha, ja sam zadovoljna. Ja sam otklonila glad. Ali osoba koja je odbačena, koja se doživljava neželjenom, neljubljenom, prestrašenom, osoba koja je izbačena iz društva - takvo je siromaštvo strašno bolno i tako veliko, i ja ga smatram posebno teškim".
Majka se Terezija znala približiti onima kojima je služila. U njezinoj viziji nadahnutoj vjerom ona je gledala svaku osobu kao dijete Božje, kao svoga brata, svoju sestra dostojne poštovanja i ljubavi. Svojim je sestrama pojašnjavala: „Naši su ljudi divni ljudi.... Oni ne trebaju našu sućut i simpatiju. Oni trebaju našu razumijevajuću ljubav i oni trebaju naše poštovanje. Mi moramo siromasima kazati kako su oni za nas netko, oni su također stvoreni istom rukom Boga koja ljubi, pozvani su ljubiti i biti ljubljeni.... Ako ga mi ljubimo, moramo se brinuti za neljubljene i za neželjene. Moramo se suočiti sa zbiljnošću naših siromaha."
Prigodom dodjeljivanja Nagrade Jawaharlal Nehru za međunarodno razumijevanje Majci Tereziji 1972. godine indijska je predsjednica vlade gospođa Indira Gandhi primijetila kako u našem društvu „što je ono više organizirano, civiliziranije nego se pretpostavlja da jest, što je ono naprednije, brojne su stvari ostavljene pokraj puta. Jedna od njih je ljubav". Majka Terezija je služila kako bi podsjetila svijet na apsolutnu središnjost ljubavi u životu pojedinca i društva.
Ljubav i sućut koje je Majka Terezija živjela u praksu i koji su postali znak za svijet nisu bili samo humanitarno služenje. Ona i njezine sestre trebale su biti „nositelji Božje ljubavi", a to je zahtijevalo život utemeljen na vjeri, šutnji i molitvi.
Brojnim ljudima koje je danomice susretala, Majka Terezija bi običavala davati čudotvornu medaljicu i malu karticu koju je ona nazivala svojom „poslovnom karticom". Na toj je kartica bila otisnuta jedna od njezinih poznatih izreka: „Plod šutnje je molitva, plod molitve je vjera, plod vjere je ljubav, plod ljubavi je služenje, plod služenja je mir. Ove će riječi služiti kao misao vodilja u predstavljanju života ljubavi i služenja Majke Terezije utemeljnog na životu molitve i vjere.
2. Šutnja
Šutnja je za Majku Tereziju temeljni zahtjev kršćanskog života zato što omogućuje biti pozorniji kako za Božju prisutnost i njegov glas tako i za vapaj drugih, posebno siromašnih.
„U tišini srca Bog govori", često je ponavljala Majka Terezija, posebice kad je govorila o molitvi. Jedino slušajući Boga možemo ući s njim u dijalog. Stoga je svoje sestre bodrila: „Kolike su od nas zaista čule Boga kako govori u tišini srca?... Jeste li vi čule Božji glas? Šuti li moje srce"? Majka Terezija je znala: „Kako bismo mogli moliti, mi moramo biti sposobni slušati". Zato je učila svoje sestre potrebi za šutnjom: „Vi možete izreći mnoštvo molitava, ali kako biste mogle moliti vi morate... šutjeti". Nije moguće reći za nekoga tko ne šuti kako istinski moli. „Samo kad smo ga čule u tišini srca, drage moje Sestre, samo kad smo naučile slušati Boga u tišini našega srca, samo tada možemo reći: ''Ja molim.''
Majka Terezija je osjetila „potrebu za šutnjom" zbog njezine potrebe i čežnje za Bogom i njegovom milošću. U dubinama svoga srca ona je susrela Boga „u tišini" i u tom je susretu Majka Terezija našla ljubav, snagu i radost, ono što joj je bilo potrebno kako bi živjela primjeran kršćanski život. Tako je pisala svojim sestrama: „On traži od nas živjeti u šutnji kako bismo ga otkrivale"....
Potrebna nam je šutnja kako bismo bile same s Bogom, razgovarale s njim, slušale ga, razmišljale o njegovim riječima u dubinama našega srca. Potrebno nam je biti same s Bogom u šutnji kako bismo se obnavljale i preobražavale. Tišina nam daje novi pogled na život. Mi se u njoj ispunjamo energijom samoga Boga koja nas osposobljava kako bismo sve činili radosno."
Šutnja nije potrebna samo za uspostavljanje zajedništva s Bogom, nego je ona također i uvjet za zajedništvo s drugima. „Šutnja se nalazi u korijenima našega zajedništva s Bogom i međusobno. Bez šutnje cijeli će naš život kao život Misionarki ljubavi klonuti." Služenje siromašnima je isto tako plod šutnje. „Četvrti zavjet (svesrdno i slobodno služenje najsiromašnijima među siromasima koji svaka Misionarka ljubavi polaže) je plod šutnje". Bez šutnje nema slušanja, a bez slušanja drugih nije ih moguće razumjeti i ljubiti.
3. Molitva
„Svaki čovjek posjeduje čežnju za Bogom", tvrdi Majka Terezija. Ta čežnja koja se spoznaje u tišini, na poseban način dolazi do ispunjenja u molitvi. „Molitva čini srce većim sve dok ono ne postane sposobno prihvatiti samoga Boga koji se daruje."
Zato je molitva za vjernika od životne važnosti. „Ono što je krv za tijelo, to je molitva za dušu." To je Majka Terezija pojasnila svojini suradnicima-laicima: „Nama je potrebna intimna povezanost s Bogom u našem svakodnevnom životu. Kako nam to uspijeva? Molitvom." Molitva nije samo obraćanje „uma i srca Bogu"; ona je također i dijalog: „Bog govori meni i ja njemu; baš tako, to je molitva". Molitva može biti tako jednostavna kao što je jednostavno promatranje Krista. „Često duboki žarki pogled prema Kristu može biti žarka molitva. ''Ja gledam njega i on gleda meine'', to je najsavršenija molitva. Savšena se molitva ne sastoji u mnoštvu riječi, nego u žarkoj želji koja uzdiže dušu Isusu. Isus nas je odabrao kako bismo bili ''duše molitve''.... Mi moramo učvrstiti naš pogled na Isusu... On želi kako bismo bili sve više puput djece... u molitvi." Majka Terezija nadalje definira molitvu kao „jedinstvo s Kristom, ono jedinstvo koje nepodijeljeno ljubi, Isus za mene i ja za Isusa.... Molitva je istinski život jedinstva, jedinstva s Kristom".
Jedinstvo Majke Terezije s Kristom u molitvi na poseban se način hranilo liturgijom, iznad svega Euharistijom. Euharistija, „izvor i vrhunac kršćanskog života", zaista je bila središte života Majke Terezije. Ona nije mogla živjeti bez Euharistije. Ona sama je živjela ono čemu je podučavala svoje sestre: „Prožmite svoj život, svoje srce, sve svoje s Kristom u Euharistiji, bez njega ne možete učiniti ništa, s njime možete učiniti sve."
Isus je u svojoj Euharistijskoj prisutnosti konkretan i vidljiv znak ljubavi za nas danas. „Kad pogledamo križ, znamo koliko nas je ljubio. Ako promatramo svetohranište, znamo koliko nas on sada ljubi." Sama Majka Terezija je to pojasnila: „Euharistija je misterij ljubavi.... To je Kristova ljubav prema nama. On nas ljubi. Na taj se način sam razdaje bez ikakvog pridržaja: nježno, strpljivo, opraštajući." Naš odgovor na takvu ljubav je adoracija i nježno primanje Sina Božjega u naše srce u Svetoj pričesti. „Mi mu se trebamo klanjati jer je on Bog i čovjek. On je žrtva, on je stradalnik, on je onaj koji se predaje. On je radost, on je mir, on je put, on je ljubav, on je život. Sve je to prisutno u Euharistiji. I kad ga u Euharistiji primamo, mi primamo cijeloga Krista. Sina Boga živoga."
Za Majku Tereziju Sveta misa bila je najvažniji trenutak njezinog dana. U Euharistiji je pronalazila hranu za dušu. Govorila je: „Mi blagujemo kruh života kako bismo se učvrstile u našoj odluci biti samo njegove". Koliko je Sveta misa bila važna za Majku Tereziju, očituje se u činjenici kako je ona običavala poduzeti baš sve kako nikada ne bi propustila svagdašnju misu. Pa i kad je bila ozbiljno bolesna te je svećenik mogao staviti samo kapljicu Predragocjene Krvi na njezine usne, ona je insistirala primiti Euharistiju. „Kruh života" bio je jedan od omiljenijih izraza Majke Terezije za svetu pričest. Sveta pričest je bila trenutak povjerljivog zajedništva s Isusom. Ona ju je smatrala „najdragocjenijim vremenom dana", i u tišini je ostala u zajedništvu s njim. Govorila je: „Svaka sveta Pričest mora me sve više i više suobličavati njemu budući da primam njegovo tijelo i njegovu krv. To je stvarnost.... Primanje pričesti mora u meni rađati život".
Bez obzira na to koliko joj je dan bio ispunjen poslom, bez obzira na bolest i slabost koju je osjećala, ipak je vrlo rijetko provela dan a da nije posvetila jedan sat adoracije pred Presvetim sakramentom. Često je to bila prava žrtva i napor. Pa i kad bi se znala vratiti umorna s putovanja, ne bi propuštala jedan sat klanjanja. To je odražavalo njezinu „čežnju" u intimnosti molitve biti „sama s Isusom". „Euharistija je iznad svake shvatljivosti.... Mi je moramo prihvatiti u dubinama vjere i ljubavi. Isus nam je ostavio Euharistiju, inače bismo zaboravili što nam je on to došao obznaniti i učiniti..., Isus je poznavao našu ljudsku narav. On je znao: ono što je daleko od očiju, daleko je i od srca. Zamislimo si samo kako bi izgledao naš život bez Euharistije. Što bi nas to poticalo kako bismo ga Ijubili? Šta bi to postojalo zbog čega bismo sve ostavili? Ne vjerujem kako bi itko od nas bio ovdje bez Euharistije". Kad su je znali pitati odakle je crpila snagu za sve što je činila, ona bi jednostavno pokazala na svetohranište.