31. nedjelja kroz godinu - Dušni dan - Spomen svih vjernika pokojnika
Velike udaljenosti razdvajaju dobru atmosferu, ispunjenu nadom i vjerom, na grobljima i u katakombama, i onu neugodnu tišinu našeg vremena o smrti. Naše sekularno društvo potiskuje postupno onu blizinu smrti, karakterističnu antici i srednjem vijeku. Smrt i umiranje danas su skriveni i zamaskirani, ili ju se pokušava u potpunosti odbiti i ukloniti iz javnosti i medija: bijeg od smrti velika je napast modernoga zapadnoga svijeta danas. Ipak, smrt nas vjernike uči mnogim prevažnim stvarima u zemaljskom prolaznom životu. To ne znači kako i vjernik ne doživi tjeskobu, nesigurnost, ekstremnu osamljenost koja prati onu posljednju zemaljsku borbu.
Postoji i „dobra smrt", ali je smrt uvijek posljedica grijeha. Nije iznimka ni Isusova smrt: s ekstremnom lucidnošću, što objašnjava Getsemanska agonija, Krist je htio nositi težinu grijeha svijeta. Budući da nije ima grijeha, pakao ga nije mogao zarobiti. „Kao ronilac, koji je zaronio u mrtvi ponor tražeći svoju sliku kako bi iz dubine ponora oslobodio starog Adama". (sveti Efrem)
Sve prijatelje i ovisnike grijehom zlo paralizira. Smrt i na taj način često otkriva i mogućnost plodnosti. U mjeri u kojoj kršćanin, po primjeru Isusa, priprema, prihvaća i živi njegovu smrt kao žrtvu ljubavi, pridružuje se Kristu u njegovoj želji kako bi pomirenje vazmenog otajstva došlo do svih ljudi. Kršćani se nadaju biti s Gospodinom zauvijek. To ne znači kako ne smiješ plakati pred gašenjem svoje pustoši. Čak i novorođenče ulazi u ovaj život s krikom tjeskobe. Ali Bog daje svima onima koji su prešli prag smrti lice djeteta koje spokojno spava. To je također jedan važan znak kojega trebamo na vjernički način promisliti, poglavito danas na Dušni dan...