15. srpnja - SVETI BONAVENTURA - biskup i crkveni naučitelj
.jpg)
Ivan Fidanza rođen je u selu Bagnoregio oko 1218. godine. Bolesnog mališana majka je donijela svetom Franji Asiškom i on ga je ozdravio. Uzeo ga je u svoje ruke i uskliknuo: „Buona ventura" (sretna budućnost), predviđajući sretnu budućnost ovoga dječaka. Kad je ušao u franjevački red, nazvao se Bonaventurom. Za učitelja je imao poznatog fra Aleksandra Haleškoga. Zaljubljen u Sveto pismo, smatrao je kako je ljubav iznad razuma i kako poganin Aristotel nema što reći kršćaninu Augustinu.
Na Sorboni u Parizu branio je prosjačke redove u pravu živjeti sveto Evanđelje na netradicionalan način. Uviđao je silne probleme pastoralnog rada redovnika. Bonaventrurina postavljena načela pastoralnog rada 700 godina nakon njegove smrti snažno je naglasio i Drugi vatikanski sabor: postoji samo jedan prezbiterij i jedan pastoralni rad; evangelizacija je prva i osnovna dužnost svih prezbitera bez obzira na povijesne uvjetovanosti i: nasljeđa. Kao general franjevačkog reda 17 godina se trudio usmjeriti i organizirati red. Napisao je Narbonske konstitucije. Snažno je naglasio potrebu velikih samostana, odgajališta, škola i knjižnica. Bez toga nema svete znanosti ni stege u redu. Uveo je i subotnje bogoslužje u čast Blažene Djevice Marije (B.V. Mariae in sabbato) i svakodnevno zvonjenje „pozdravljanja" uz molitvu „Anđeo Gospodnji".
Bio je veliki prijatelj svetog Tome Akvinskoga. Zajedno su radili na sveučilištu u Parizu i pripremama za sabor u Lionu. Jednom ga je Toma tražio i kad su mu rekli kako piše život svetog Franje, kazao je: „Pustimo sveca neka piše o Svecu!" I nije ga htio smetati.
Kad je bio „imenovan biskupom Yorka, odbio je iz poniznosti. Ali kad ga je papa Grgur X. imenovao biskupom i kardinalom, kako bi lakše mogao pripremati Drugi Lionski sabor, prihvatio se službe i časti, jer je izgarao za jedinstvom kršćana.
Uvijek se bavio knjigom i molitvom. Tolike je noći probdio uz knjigu i pero. Iscrpljen neprekidnim rada i naporom, sretan što je postignuto jedinstvo kršćanskoga Istoka i Zapada, umro je u Lionu 15. VII. 1274. i oplakan od cijeloga sabora, kako bilježi ljetopisac. Sprovod je bio veličanstven. Papa Grgur X. s kardinalima i biskupima, svećenicima i vjernicima, knezovima i velikašima otprati njegovo tijelo do groba. Bila je to velika trijumfalna povorka. Da je poživio još koju godinu, možda bi plodovi toga sabora izmijenili sliku ondašnje i sadašnje kršćanske Evrope.
Bonaventtura je jedan od prvaka skolastike, neumorni pisac (oko 45 djela, od kojih je „Put duha k Bogu" objavljen na hrvatskom jeziku 1974.). Nazvan je drugim utemeljiteljem franjevačkog reda. Papa Siksto IV. u prigodi kanonizacije uvrstio ga je među naučitelje, ipak mu je taj titul dao stotinjak godina kasnije Siksto V. Nazvan je „đoctor devotus - pobožni", a kasnije „seraphicus". Papa Leon XIII. nazvao ga je „prvakom mistične teologije". Sveti Bonaventura bijaše radovnik i svećenik velikog uma, velikan ljubave i kršćanskog srca.
Kad ga je brat Egidije pitao, kako će se spasiti oni koji ne znaju svete znanosti, fra Bonaventura je odgovorio: „Ako Bog čovjeku daruje milost da ga ljubi, to je dosta ... Siromašna starica može više ljubiti Boga, nego neki učeni teolog!" U tom odgovoru krije se bit i veličina Bonaventurina života i poruke nama.