26. prosinca 2016. - Sveti Stjepan prvomučenik
Sveti Stjepan, prvi i najstariji kršćanski mučenik, u pravom je smislu „martyr - svjedok" da je Isus Krist Bog i čovjek, umro i uskrsnuo, da je živ i »sjedi s desna Bogu« (Dj 7,55-56). Svi naime podaci o njemu i njegovu djelovanju nalaze se u nadahnutoj knjizi »Djela apostolska«, što ih je napisao sv. Luka, evanđelist, Pavlov pratilac. Stoga bi bilo sasvim dosta pročitati 6. i 7. poglavlje te značajne knjige, koju neki nazvaše »prvim priručnikom povijesti Crkve«. Mlada crkvena zajednica u Jeruzalemu imala je nesporazume i to ne duhovne naravi. Nije sve bilo u redu s raspodjelom materijalnih dobara. Zato su apostoli sazvali zajednicu i htjeli na demokratski način riješiti tekuća pitanja. Zajednica je samostalno i samoupravno izabrala sedmoricu muževa punih Duha i mudrosti« (6,3). Položene su ruke na njih i oni su preuzeli prvu đakonsku službu u mladoj Crkvi, da bi apostoli imali više vremena za »molitvu i službu Riječi« (6,47).
To je ne samo čin prve Crkve nego je to poruka i direktiva za sva vremena: u zajednici ima ljudi punih Duha; treba ih samo otkriti i imati u njih povjerenja. Treba im predati brigu za potrebe Crkve. U svakom vremenu Crkva mora uspostavljati nove službe, nova poslanja, nove misije, nove redove. Tu je još jedna poruka. Osim propovijedanja riječi u Crkvi je od početka prisutna i karitativna djelatnost, briga za potrebne, »udovice« (6,1).
Eto, u takvom ozračju živi mlada Crkva, puna nutarnjeg dinamizma, brige za službu Riječi i brige za brata čovjeka, posebno onoga u nevolji. Stjepan se svom dušom predao tome radu i Bog ga je odlikovao čudesnim znamenjima među pukom (6,8).
Stjepanov sukob sa sinagogom, sudski postupak i njegova svjedočka smrt divno su opisani u Dj 6. i 7. poglavlje. Stjepan završava život kamenovan uz molitvu za ubojice: »Gospodine Isuse, primi moj duh! Gospodine, ne uzmi im evo za grijeh!« (Dj. 7,59-60). Tako umiru heroji kršćanske ljubavi. Ne mržnja na neprijatelja, ne osveta ni prijetnja. Učiteljeva je poruka: »Ljubite i neprijatelje svoje. Molite za one koji vas progone!« (Mt 5,44). Njegovu riječ i njegov primjer s Golgote izvršava doslovno. Učenik dostojan velikoga Učitelja!
Značajno je da je mladić Savao čuvao odijela onih koji su kamenovali Stjepana (7,58). Pomagao je na neki način i Savao ubojicama Stjepanovim. Gledao je i promatrao smrt prvoga Svjedoka. A mislio je jadan, da radi dobro djelo! Štjepanova ljubav, žrtva i molitva od Savla iz Tarza stvoriše nam velikoga Pavla, apostola naroda. Divni li su i nama neshvatljivi putovi Božje mudrosti!
»Bogobojazni ljudi pokopaše "Stjepana i održaše veliko žalovanje nad njim« (8,2). To je prvi kršćanski tekst, prvi zapis, prvo svjedočanstvo, kako su prvi kršćani štovali svoje heroje, svjedoke, mučenike i svece. Dakle, štovanje Božjih ugodnika ima svoje duboko korijenje u počecima Crkve i to vezano uz prvoga mučenika i Kristova svjedoka Stjepana. Otada je Stjepan kroz cijelu povijest kršćanstva lik i uzor svjedoka za utjelovljenu Riječ, Krista Boga i čovjeka. Stoga je Stjepanov blagdan odmah uz Kristov rođendan.
Carigrad ima 12, a Rim oko 40 njegovih crkava. Oko 40 svetaca nosi njegovo ime, a mnogi gradovi i manja naselja ne samo da ga iza-braše za zaštitnika nego se okrstiše i njegovim imenom. Stjepan je
344
heroj i uzor, suvremeni tip kršćanina, navjestitelja Riječi i svjedoka sve do krvi. Njegovo je svjedočanstvo i poruka jednako jako na riječima i na djelu. A suvremenom svijetu i Crkvi baš su takvi danas potrebni.
Sveti Marin, rimski mučenik - Rimski martirologij opisuje ga kao dječaka, sina nekoga rimskog senatora. Navodno je uahapšen u vrijeme cara JvJumerijana i poslije različitih mučenja ubijen. Noviji hagiografi drže da rimski mučenik Marin nije ni opstojao već da se zapravo radi o sirskom mučeniku Marinu, o kojem nemamo potanjih vijesti.
Sveti Dionizije, papa. Upravljao je Crkvom 259.-26S. Bio je čovjek ispravne vjere, širokih pogleda i široke kulture. Branio je ispravnost vjere i pomagao siromašnima i progonjenima.
Sveti Zosim, papa. Upravljao je Crkvom nepunu godinu dana (18. ožujka - 26. prosinca 417.). U svom kratkom pontifikatu uglavnom je doživio neuspjehe. Nisu otkriveni nikakvi tragovi njegova štovanja u starini.
Sveti Arhelaj, biskup. Bio je, možda, biskup oko 280. u Mezopotamiji.
Sveti Zenon, biskup. Vijesti o njemu donosi povjesničar Sozomen u djelu Historia Ecclesiastica (VII. 28). Bio je biskup u Maiumi kod Gaze u drugoj polovici IV. stoljeća. Kad nije Bio zauzet svećeničkom službom, obavljao je fizičke poslove. U kalendar ga je unio tek Baronije.
Sveti Teodor, službenik crkve sv. Petra u Rimu. U martirologiji ga je unio Baronije, na temelju vijesti iz Dijaloga sv. Grgura Velikog, u kojima Grgur iznosi zgodu kako se Teodoru ukazao sv. Petar. Noviji se hagiografi s pravom pitaju da li Teodorovo ime treba 5 nadalje ostati u martirologiju.